maandag 7 augustus 2017

Verf uit de natuur...

Met een groepje gelijkgestemde zielen gaan we eco verven...  Onze "juf" heeft alle materialen al verzameld en wij gaan eerst onze stoffen merken....
Op ieder lapje naaien we een klein stukje tyvek waar we onze eigen code op hebben geschreven met watervaste stift.  Het is maar goed dat we een ervaren juf hebben die onze stiften ook test of ze wel echt watervast zijn.... mijn stift blijkt dus af te geven en niet watervast te zijn ondanks de belofte daarvan op de verpakking... dat had lelijke vlekken op de stof kunnen geven!
Ik merk mijn lapjes met de letter "M" en een cijfer. Op die manier kan ik goed bijhouden wat ik precies met het desbetreffende lapje heb gedaan.

Anita heeft een plekje in de zon gezocht... we boffen met het weer!
Overal staan pannen te borrelen met verschillende beitsbaden... er komt best veel kijken bij het eco-verven...

Hannie maakt al een lekker prutje klaar om een mooie rode kleur te kunnen verven... Cochenille oftewel bladluis zorgt daarvoor....
In een schaal liggen ook al wat eucalyptus bladeren te weken om te kunnen gebruiken bij het eco-printen.


We hebben een aantal beitsbaden gemaakt, een beitsbad met wijnsteen en aluin voor de wollen stoffen, een beitsbad met water en aluin voor de zijde stoffen en een symplocos bad waar wol en zijde in kan.

Voor de katoenen stoffen hebben we een traditioneel beitsbad met aluminiumsulfaat en sodiumacetaat gemaakt. Een aantal stoffen die daarin geweekt zijn hebben we vervolgens met tarwezemelen gefixeerd. Eerlijk gezegd heb ik niet veel verschil gemerkt tussen de stoffen die wel en niet gefixeerd waren....
Verder hebben we een aantal katoenen lappen ook nog eerst door een tanine bad gehaald, dat vond ik een spectaculair resultaat geven in combinatie met het beitsbad met ijzerwater! Het gaf wel een heel hardnekkige kleur die behoorlijk afgaf op alle stoffen die ermee in aanraking kwamen...

Voor de katoenen stoffen hebben we nog twee andere beitsbaden gemaakt, namelijk met ijzerwater (ijzersulfaat en water) en een bad met sojamelk.

Voor het beitsbad met sojamelk had ik gelezen dat de kleuren dieper en krachtiger zouden worden als je dit beitsbad een aantal maal zou herhalen .... een paar lappen heb ik dus 1x in het bad gedaan ...daar moest de stof een hele nacht in weken en dan uitwringen en aan de lucht drogen. Een aantal andere lappen heb ik driemaal gedaan, dus een nacht weken, drogen en dan weer een nacht weken...enz. Je wilt niet weten hoe dat beitsbad met sojamelk na drie warme nachten ruikt... en hoe je handen ruiken als je vergeet om handschoenen aan te trekken....  Niet voor herhaling vatbaar!! helemaal niet omdat ik geen enkel verschil kon vinden na het verven....leuk geprobeerd, maar helaas....
hier hangen een aantal van mij gebeitste lappen te drogen

1 opmerking:

Suhela zei

Leuk zeg! Het herhalen van de beits met sojamelk doe je het beste anders. De 1e x 12u weken. Dan drogen. En de 2x erna niet weer lang erin, want dan lost de 1e coating weer helemaal op in het bad. Dus dan heeft het herhalen helemaal geen effect, zoals jij ook gemerkt hebt.
Je doet alleen een snelle "dip", daarna drogen en de 3e dip hetzelfde. Het proces is dan dus ook veel vlotter, met veel minder kans dat het bederft. Al is het koel bewaren in de tussentijd altijd een goed idee.
Ik heb het uit het e-book van Rebecca Desnos, daar staat het heel goed uitgelegd.

Ik zet mijn gedroogde sojabonen sochtends in de week, op een dag voor een vrije dag. Dan maak ik savonds de melk en melk-oplossing en zet het met de stof voor 12u weg. Op mijn vrije dag hoef ik dan alleen de stof eruit te halen, te centrifugeren, te wachten tot het droog is, dan dippen en dit proces herhalen. Zo ben je makkelijk binnen 24u klaar met de melk :)